Recenzia knihy Lži, ktorým veria ženy

Lies Women Believe (Lži, ktorým veria ženy) od autorky: Nancy Demoss Wolgemuth

„Keď veríme klamstvám, zotročuje nás to. Pravda má moc nás oslobodiť.“

Tieto dva výroky sú ťažiskom tejto knihy a celým srdcom s nimi súhlasím. A presne to je dôvod, prečo by som túto knihu s čistým svedomím nemohla odporučiť. Snažím sa spracovať to, prečo vo mne táto kniha zanechala veľký smútok. Nemyslím si, že je to jednoducho preto, lebo s väčšinou z nej nesúhlasím. Myslím, že ma skľučuje fakt, že vo väčšine kresťanských kruhov, ktoré poznám, je to veľmi populárna a odporúčaná kniha.

Táto kniha, ktorá vyhlasuje, že spochybňuje klamstvá, ktoré ženy zotročujú, je sama plná škodlivých, zákoníckych, duchovne tyranizujúcich učení zakotvených v skomolených, prekrútených veršoch z Písma, v teológiách vymyslených človekom.

Nie je to o tom, že nesúhlasím so všetkým, čo je tam napísané. Sú tam aj dobré veci o Božej láske, Božom charaktere a identite veriaceho. No pomedzi tieto dobré veci je popretkávaný stály prúd utláčateľského učenia, ktoré udržiava ženy v hroznom otroctve.

Poväčšine som žasla nad absurdnou tvorivosťou autorky. Napr. sa tam dozvedáme, že Eva spáchala prvý hriech a bolo to prejedanie sa. Potom sa zrejme prejedala ďalej – aspoň podľa výňatkov z „Evinho denníka“, kde „Eva“ píše: „Odkedy som zjedla to ovocie, mám neustálu chuť na jedlo – keď raz začnem jesť, nemôžem prestať, hoci viem, že by som mala.“ Chudák Eva teraz rozmýšľa, či je pre Adama stále krásna a príťažlivá aj po tom, čo mu zničila život a až do konca ich dlhých životov mu ďalej jeho život strpčovala.

Odvtedy „ženy, ktoré sa dajú ľahko oklamať“, vedú mužov do hriechu. (A dozvedáme sa, že ženy odvtedy zápasia s „hriechom“ prejedania sa, čo sa opakuje v celej knihe.)

Ďalšie prevrátené učenia v tejto knihe sú:

• Presvedčenie, že ženy by mali mať „rovnaké práva“ produkuje nešťastné, bezbožné ženy. Nemáme sa dožadovať svojich práv, ale máme sa ich vzdávať a v skutočnosti vlastne žiadne práva nemáme.
  • Máme sa vzdať svojich práv na to, aby sme boli milované, aby sme mali dobré manželstvo, aby s nami jednali s rešpektom, aby si nás naši muži vážili a s istotou nikdy nemáme právo hnevať sa alebo podniknúť nejaké kroky.
  • Všetky formy rodinného plánovania sú hriešne a sebecké. Všetky.
  • Nebyť manželkou a matkou znamená, že nám uniklo to najvyššie povolanie a to, k čomu je žena určená.
  • Dobrá kresťanská žena je v kocke tá, ktorá je atraktívna a krásna, ktorá nemá nadváhu, ale ani podváhu a ktorá sa zároveň veľmi nezameriava na svoj vzhľad, nepracuje mimo domu (aj keby jej manžel nemal prácu), nečaká od svojho manžela, aby jej doma pomáhal a akceptuje každú zodpovednosť za týranie alebo ťažkosti, ktoré môže v manželstve znášať.

Toto ma privádza k jednej z najsmutnejších častí tejto knihy. Často sa tam spomínajú príbehy žien trpiacich v tyranizujúcich manželstvách. Tieto ženy sú povzbudzované a chválené za to, že toto týranie znášajú a že od manžela neodchádzajú. Autorka nehanebne ignoruje Písmo vyhlasovaním absolútne nulovej tolerancie k rozvodu z dôvodu týrania či nevery a povzbudzuje týrané ženy znášať utrpenie krutých manželov – aby oslávili Boha.

V strašnom príbehu jedna žena, ktorá sa volá Cindy, opisuje týranie zo strany svojho manžela a to, ako sa s ním takmer rozviedla, ale „Boh jej dal súcit“ a ona sa vrátila domov. Zostala s ním v „začarovanom kruhu týrania“, hoci ich 14-ročná dcéra ušla z domu a žila na ulici, pretože otec ju nepustil domov. Zostala, hoci sa z ich syna v tínedžerskom veku stal drogovo závislý a skončil vo väzení. Táto žena obetovala svoje bezbranné deti kvôli tyranizujúcemu manželovi (na Božiu slávu) a v liste píše: „Boh je Pánom môjho života a verím, že ma chce použiť, aby som bola svetlom pre svoju rodinu. Ak im neukážem pravdu úžasnej Božej milosti, kto to urobí? Boh si ma vyvolil, aby som bola tam, kde som… a ja hovorím: áno, Pane – urobím všetko, čo odo mňa chceš.“

A presne preto ma táto kniha neskutočne deprimuje – pretože cirkevná kultúra, ktorá  šíri takéto učenia, naučila milióny úprimných žien, že Boh sa teší z toho, keď obetujú seba a svoje deti modlárskemu oltáru tyranizujúcich manželstiev a nazýva to „úžasná milosť“.

V tejto knihe sú propagovaní Jay Adams a jeho nutetické poradenstvo, Doug a Nancy Wilson, Martha Peace, koncept Billa Gotharda (hoci jeho meno sa nespomína, tento koncept je tu veľmi jasne vyjadrený) a hnutie Quiverfull.

V protiklade k tejto knihe odporúčam knihy so zdravým učením:

Rebecca Davis: Untwisting Scriptures (zväzky 1-5)

Lucy Peppiatt: Rediscovering Scripture´s Vision for Women